You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Новий тренд — магазини даркстор

Що таке дарк стор?

Навігація по статті:

Пандемія змушує ритейлерів не стояти на місці, а шукати варіанти, які допоможуть зберегти гроші. Ще в 2019 році власники бізнесів робили ставки на омніканальність — поєднання онлайн і оффлайн торгівлі. Але 2020 рік вніс суттєві корективи: оффлайн магазини втрачають частину покупців, а то і зовсім закриваються. Тому сьогодні бізнесу потрібні нові та ефективні рішення, що дозволять втриматися "на плаву".

Що таке даркстор

Як правило, що для нас нове, то в Європі вже давно пройдений етап. Так вийшло з ритейл-форматом — dark store. Перекладається буквально, як "темний магазин".

Вперше формат даркстор запустила Tesco

Чому темний? Тому що в ньому немає покупців. Зовні він схожий на звичайний супермаркет зі звичною нам викладкою товарів на стелажах, холодильниками з напівфабрикатами і навіть відділом кулінарії. Але всередині замість відвідувачів ходять співробітники, які збирають онлайн-замовлення. Вперше вдало такий формат запустила компанія Tesco в Лондоні в 2009 році.

Як це працює

Через спеціальний додаток або сайт людина робить замовлення. Дані її замовлення надходять в базу дарк стор, де комплектувальник їх бачить і приступає до виконання. Тільки після того, як співробітник "темного магазину" склав усі продукти в пакет, у клієнта знімається оплата. Забрати замовлення можна самостійно в спеціальному пункті видачі або скористатися послугами кур'єра. Формат dark store дає можливість клієнтам швидко і без черги отримати свої продукти.

Доставка клієнту за лічені хвилини

Переваги даркстор для роздрібної електронної комерції

Зростання ринку e-commerce посилює конкуренцію, а значить "темні магазини" повинні виділятися. І не тільки швидкістю доставки. Серед переваг даркстор виділяють:

  1. Продумана логістика. Завдяки тому, що покупців всередині дарк стор немає, відсутнє шахрайство. Приміщення можна спланувати максимально зручно для комплектувальників, розмістивши велику кількість товарів на полицях стелажів. Продукція в даркстор розставлена за принципом "від важкої до легкої", а маршрут співробітника йде зигзагом —останній товар він бере з полиці безпосередньо перед зоною упаковки.
  2. Точна інформація про залишок. Кожен товар має свій код і закріплений за певним місцем. Як тільки комплектувальник сканує продукт і кладе його в кошик, в базі відразу з'являється інформація про залишки в реальному часі. Можна налаштувати функцію системи управління, яка буде сповіщати про надлишок або нестачу товарів.
  3. Швидкість обробки замовлення. Відсутність покупців і правильне розташування товарів дозволяє співробітникам швидше обробляти замовлення, що в свою чергу підвищує лояльність клієнтів. Як тільки вони звикнуть до швидкого і якісного сервісу, то стануть замовляти постійно, рекомендувати своїм знайомим.

Кожний товар має свій штрих-код

Чим відрізняються "темні магазини" від звичайного складу та магазину

Dark store не є черговою красивою назвою розподільного центру або магазину формату "біля дому". Це щось середнє: за функціями він схожий на склад, за наповненням на звичайний магазин з товарами повсякденного використання.

Чим відрізняється даркстор від магазину та складу

Уникнути постійних витрат, наприклад на охорону, дозволяє сканер відбитків, яким користуються співробітники для входу в дарк стор. Там також немає рекламних вивісок, а замість цінників — спеціальний штрих-код. Дарк стор повністю комп'ютеризований. Вся інформація про продукти, їх розташування знаходиться в базі. Це дозволяє вести контроль терміну придатності, залишків і поповнювати запаси без затримок для клієнта.

Вхід співробітникам в "темний магазин" за відбитком пальців

Як вирішена проблема "останньої милі"

"Темні магазини", як і звичайні супермаркети, розташовуються в місті. Це вирішує проблему "останньої милі" в продуктовому ритейлі — скорочує час доставки замовлень до кінцевого покупця. З дарк стор отримати своє замовлення можна протягом 45 хв максимум. Це дозволяє доставляти такі продукти, як морозиво або свіжу випічку, яких на звичайному складі немає.

Ефективно складений маршрут всередині "темного магазину", невелика площа приміщення, відсутність клієнтів дозволяють комплектувальникам швидше збирати замовлення. Для збору замовлення на величезному розподільчому центрі йде більше часу, а в звичайному супермаркеті — відволікають покупці.

Чи можна звичайний магазин перетворити в темний і як це зробити

Асортимент dark store

Якщо ви вже володієте магазином, то його можна переобладнати в "темний магазин". З нуля відкрити даркстор, фактично те ж саме, що і запустити супермаркет, тільки без витрат, пов'язаних з покупцями. Що потрібно для запуску:

  1. Локація. Формат "темних магазинів" передбачає швидку доставку. Тому даркстори повинні розташовуватися поблизу житлових будинків і громадських зон. Не орендуйте приміщення біля трас з щільним потоком. Піші кур'єри там пройти не зможуть, а транспорт буде постійно стояти в пробках.
  2. Асортимент. Спеціалізація dark storе — товари сегмента FMCG (fast moving consumer goods), або споживчі товари ширвжитку. Можна додати відділ, де буде готуватися домашня їжа або випічка.
  3. Обладнання для зберігання товарів має бути надійним, яке забезпечуватиме вільний доступ до продуктів. Ідеальним варіантом стануть металеві поличні стелажі. Адже правильно підібране стелажне обладнання — це половина успіху. Друга половина залежить від правильно побудованої внутрішньої логістики.
  4. Логістика. У даркстор зони крос-продажів і привабливий мерчендайзинг не потрібні. Тут важлива функціональність: правильна викладка товару і продуманий шлях переміщення співробітників.
  5. Сервісне обслуговування. У звичайному магазині потрібно постійно обслуговувати чекові принтери, каси, сканери та інше обладнання. У dark store основними завданнями є контроль чистоти, цілісності стелажів і холодильників, електрика.

Так виглядає "темний магазин"

Як вибрати стелажі для даркстор

Перш ніж вибрати стелаж для дарк стор, визначтеся з максимальним навантаженням на рівень зберігання. З огляду на той факт, що на верхніх полицях будуть товари, а внизу — коробки із залишками, оптимальним варіантом стануть стелажі Майстер від Форстор. Максимальне навантаження на полицю — 400 кг, чого цілком достатньо, щоб витримати баклажки з водою, побутову хімію або бакалійні продукти. Для більш легких товарів існує спеціальна серія стелажів Start з максимальним навантаженням 120 кг/полицю.

Металеві стелажі від Форстор повністю розбірні. Це дуже спрощує транспортування, а установка однієї конструкції займає лічені хвилини. Перфоровані стійки дозволяють змінювати міжполичну відстань в залежності від габаритів продукції.

Мезонін в "темному магазині": навіщо

Мезонін для даркстор на декілька поверхів

Якщо висота стелі дозволяє, dark store може бути обладнаний другим поверхом — мезоніном, який являє собою конструкцію з перекриттям і сходовим маршем. На другому поверсі даркстор зазвичай розташовуються промтовари: посуд, пристосування для одягу, побутова хімія — те, що менш затребуване, але все одно користується попитом. Щоб із середніх ярусів не доводилося спускатися/підніматися з візками, мезонін може бути обладнаний конвеєром або вантажним підйомником.

В Україні є dark store?

Звичайно ж за запитом даркстор Київ ви нічого не знайдете, так як в Україні цей формат онлайн-ритейлу новий і ще не встиг знайти своїх шанувальників. Але деякі "фішки" все-таки проникли до нас. Так в 2020 році сервіс Glovo запустив "dark kitchen" — кухню, яка працює тільки на онлайн-доставку.

Dark kitchen працює в Україні

Поки що невідомість "темних магазинів" в українській e-commerce дає можливість стати популярним і запам'ятатися, як першовідкривач. А щоб правильно вийти на ринок роздрібної онлайн-торгівлі, радимо звернутися в компанію Форстор. Ми не тільки виробляємо якісні стелажі, а й зробимо ефективний розрахунок системи зберігання товарів. Всі питання та консультація за телефоном або залишайте заявку через форму зворотного зв'язку.