Грамотний поділ складського приміщення на функціональні зони дозволяє оптимізувати зберігання вантажів і істотно прискорює перевантажувальні процеси. У такому випадку, навіть при збільшенні товарообігу у підприємства не виникне проблем з розміщенням продукції або сировини, і обсяги продажів будуть зростати.
Однак, якщо зонування складу було виконано з помилками, і їх виявили занадто пізно — для усунення проблем доведеться наймати фахівців і виділяти значні суми з бюджету компанії. У цій статті ми розберемося, як правильно розрахувати зони складу, не вдаючись по допомогу консалтингових агентств.
Як виглядає структура складської площі
Загальну площу приміщення прийнято поділяти на такі технологічні зони складу:
1. Вантажна, або корисна: у ній розташовують системи зберігання вантажів;
2. Проходи для переміщення персоналу та складської техніки;
3. Зона приймальної експедиції: тут товар, що надходить на склад перераховується, перевіряється і складається до переміщення в основну зону зберігання;
4. Зона експедиції відправки: перед відправкою вантажі перевіряються і потім передаються експедитору;
5. Зона комплектування: товари, які потрібно відвантажити клієнту, комплектуються в одиницю транспортування;
6. Службова зона: необхідна для розміщення робочих місць співробітників складу.
Про те, як правильно розрахувати загальну площу складу, ми вже давали детальні пояснення – а ось з її окремими ділянками розберемося зараз.
Розрахунок корисної зони складу
Щоб правильно організувати зону зберігання, потрібно підібрати стелажну систему, яка б відповідала таким вимогам:
- максимально висока щільність зберігання вантажів;
- безпроблемний доступ складської техніки до кожної партії вантажів;
- достатня вантажопідйомність.
Сама ж формула розрахунку зони досить проста:
Qмакс – скільки вантажів може помістити склад, виражається в тоннах
qгран – граничне навантаження зберігання в тоннах на 1 м2 складської площі
Як розрахувати транспортну зону на складі
Технологічні проходи і проїзди обов'язково повинні відповідати габаритам вантажів і технічним параметрам використовуваної складської техніки. Наприклад, щоб навантажувач міг безпечно маневрувати і розвертатися з вантажем, заздалегідь прораховують AST — про те, як це зробити, у нас вже є корисний матеріал.
Ширина проїзду обчислюється за формулою:
В – ширина навантажувача в см
С – мінімальний запас для проїзду техніки в см (зазвичай становить близько 20 см)
Площа зони відправки і приймання
Якщо товарообіг підприємства невеликий, ділянки прийому і комплектації вантажів можна об'єднати. У іншому випадку їх розділяють на два приміщення. Прийом повинен мати невеликий запас по площі, щоб не виникало затримок при підвищенні інтенсивності обробки вантажів, а також якщо невелика кількість продукції накопичиться на ділянці під час вихідних.
Площа ділянки приймальної експедиції виглядає так:
Qв – вантажі, що надійшли на склад протягом 1 року, в тоннах
tпе – скільки днів вантаж знаходиться в цій зоні
qе – граничне навантаження на одиницю площі в зоні
Щоб дізнатися площу зони відправних експедиції, скористаємося формулою:
tое – скільки днів зберігається вантаж на даній ділянці
Ділянка комплектування
Складські зони комплектування розраховуються за допомогою показників розрахункового навантаження на кожен м2 складської площі. Значення краще взяти з невеликим запасом, на випадок збільшення товарообігу.
254 – кількість робочих днів
А3 – процент вантажів, які потрібно комплектувати на складі
tкм – скільки днів вантажі зберігаються на ділянці комплектування
Розрахунок службової зони складу
Площа цієї ділянки залежить від кількості персоналу:
- До 3 осіб – по 5 м2 на кожного;
- Від 5 осіб та більше – по 3.25 м2 на кожного.
Деякі службові приміщення можна розташувати за територією складу, наприклад — кімнату для персоналу (бухгалтерів, водіїв, експедиторів). Це дозволить захистити співробітників від технологічного шуму, що знижує ефективність роботи.
Грамотне планування складу дозволяє скоротити орендну плату в розрахунку на одиницю товарообігу, і використовувати приміщення максимально ефективно. Не варто забувати і про те, що складські процеси також залежать від якості програмного забезпечення, вантажної техніки та стелажного обладнання. Якщо ви комплексно проаналізуєте ці ресурси, то зможете домогтися максимальної продуктивності свого складу.