Незважаючи на епоху автоматизації, основою будь-якої компанії є люди. Вони виконують завдання, непосильні для техніки. Мотивація співробітників складу безпосередньо впливає на їх ефективність роботи. Чим вище зацікавленість у високій якості виконаних завдань, тим позитивніше це впливає на фінансові показники підприємства.
Сучасний працівник, крім високого доходу, хоче отримати комфортну робочу обстановку: влитися в колектив і професійно розвиватися. Ми проаналізували систему мотивації на деяких українських складах і виявилося, що майже всюди вона спрямована на "ухилення від покарання", а не на досягнення результату. У цій статті ми поговоримо про те, як мотивувати співробітників, знизити плинність кадрів і поліпшити фінансову ситуацію складу.
Навігація по статті
Мотивація 3С
Система справедливого стимулювання 3С давно застосовується на зарубіжних складах і встигла зарекомендувати себе, як ефективне рішення для мотивації.
Система визначає скільки роботи виконав співробітник, і яку частку від загального доходу компанії приносить ця робота. Виходячи з результатів формується премія: чим більше завдань було виконано і чим менше допущено помилок, тим вище сума премії. Це дисциплінує і мотивує людину, дозволяє напрацювати навички та поліпшити свої показники. Для формування премії необхідно 3 нормативи: якість, продуктивність роботи і лояльність співробітника.
3С на практиці
Розрахуємо продуктивність праці 3 працівників за годину: співробітник "А" — вивантажив 20 палет, співробітник "Б" — розмістив 20 палет, а співробітник "В" — виконав відбір 20 рядків замовлення.
При нормативах часу, наприклад, 1.5 хвилини на вивантаження, 2 хвилини на розміщення і 2.5 хвилини на відбір 1 рядка замовлення ми отримаємо такі показники ефективності:
- Працівник А: 20*1,5/60=0,5;
- Працівник Б: 20*2/60=0,67;
- Працівник В: 20*2,5/60=0,83.
Найвища продуктивність у працівника В, а це означає, що він отримає премію вище, ніж його колеги.
Оцінити якість роботи можна за кількістю помилок, порушень і ушкоджень, а лояльність будується на старанності і добросовісності працівника. Показник лояльності носить суб'єктивний характер, тобто оцінюється керівником на свій розсуд.
При оцінці ефективності важливо враховувати всі види виконаних робіт: навантаження/розвантаження, сортування, переміщення, відбір позицій, інвентаризація і т.д.
Мотивація складу: приклади
Існує 5 простих, але ефективних способів мотивації персоналу складу:
- Постановка цілей. Перед тим, як мотивувати персонал, ви повинні розуміти які реалістичні KPI встановити, для порівняння їх з поточними.
- Розвиток і навчання повинні починатися з першого дня роботи. Після того, як працівники дізнаються про можливості розвитку в компанії, вони залишаються. Такий підхід знижує плинність персоналу.
- Безпечність. Ви повинні надати своїм співробітникам безпечні та комфортні робочі умови, які будуть "заряджати" їх на продуктивну роботу: нове обладнання, уніформа, приміщення в належному стані.
- Проявляйте повагу. Це може бути виражено різними способами: гнучкий робочий графік, можливість відпроситися при непередбачених обставинах.
- Гейміфікація праці. При одноманітній 8-годинній зміні важко зберігати однакову продуктивність, тому в зарубіжних компаніях впроваджується система мотивації склад-процеси-гра.
Гейміфікація в дії
Amazon зробила процес складання замовлень цікавіше. Ті, хто погодився взяти участь в експерименті заробляє віртуальні бали та нагороди, граючи в ігри. Наприклад, комплектувальник підходить до стелажу, щоб в черговий раз просканувати товар, а там на екрані — "Тетріс". Після проходження рівня, працівникові нараховуються бали, а він іде далі збирати замовлення. Гейміфікація низькокваліфікованої праці дозволяє досягти більш ефективної роботи за рахунок розвантаження мозку.
Американський розробник логістичних рішень Manhattan Associates також впровадив гейміфікацію в своїй роботі. Виконуючи завдання, співробітник отримує бали. Накопичивши достатню кількість, він витрачає їх у віртуальному магазині, а за певні досягнення отримує звання або статус. Такий підхід зробив рутинну робочу зміну цікавіше, знизив кількість помилок і підвищив швидкість роботи.
Мотивація працівників складу — психологічний інструмент в руках керівника. Тільки вам вирішувати, як застосовувати його на своєму складі. Не варто часто змінювати систему, інакше працівники почнуть відчувати байдужість до стимулів: "Навіщо щось виконувати, якщо це скасують". Враховуйте фідбек, адже стимулювання працює, коли всі "учасники" процесу добровільно з ним згодні. Експериментуйте, будьте ініціативними і пам'ятайте, що зміни — це завжди крок вперед!